Een week geleden had ik een gesprek op de redactie van Motor Magazine/Moto73. Met hoofdredacteur Arie Blokland. (In mijn agenda staat hij genoteerd als Arie Motorblok). Ik had me voorbereid op een enorme kerel met bijbehorende grote snor, maar Arie heeft geen snor. Wel een oog met een naar beneden gezakt ooglid. Ik probeer me te focussen op het oog dat helemaal open is. Ik wil niet afgeleid raken van het doel van mijn komst. Een mogelijke freelance klus voor een motorblad.
Arie Motorblok
Stikjaloers
Arie vertelt smakelijk over zijn carrière als autocoureur, zijn werkzaamheden voor het blad Autoweek en natuurlijk wat hij momenteel allemaal doet als hoofdredacteur van de Sanoma motorbladen. Wat een ideale baan! Motorracen op het circuit tijdens de Speedweek in Almería, een weekje Faro ter voorbereiding op de Lybia Rally (in Tunesië), of vier dagen even op en neer naar Noord-Italië om een motor te testen en een reportage te maken. Wat geweldig als je nauwelijks door hebt dat je aan het werk bent. Ik ben stikjaloers.
Dat zit wel snor
Cécile, die het ‘motorvrouw van het jaar’-event organiseerde is een bekende van Arie en stelde voor dat ik eens met hem moest gaan babbelen. Ik rijd motor en ik schrijf, de ultieme combinatie om te werken voor een motorblad. Ja, mijn technische kennis is niet optimaal, maar ik ben een snelle leerling en met de interesse in motoren zit het ook wel snor. Een snor, die heb je nodig, want het is een mannenwereld.
De doelgroep is mannen. En mannen willen lezen over mannendingen. Arie vertelt dat vier jaar geleden één Motor Magazine volledig gewijd was aan vrouwen die motorrijden. Die editie had de laagste verkoopcijfers van dat jaar. Opmerkelijk, want dat is het enige exemplaar van het blad dat ik kocht en waarvan ik me tot op de dag van vandaag nog precies alle items, rubrieken en columns kan herinneren. Bottom line, it’s a man’s world.
En route en France
Arie en ik wisselen wederzijdse motoravonturen uit. Maar we zitten hier natuurlijk niet voor de gezelligheid. Op een gegeven moment zegt de hoofdredacteur eerlijkheidshalve dat hij niet meteen voor ogen heeft wat ik als freelancer voor hem kan betekenen. Of toch…? “Ga je ook mee naar Frankrijk?”, vraagt Arie plots. Ik verstil even. Ik ga ervan uit dat het een strikvraag is. Ik ben vast niet op de hoogte van een of ander internationaal motor-event in Frankrijk dat iedereen kent. “Uhm, wat bedoel je precies?” is mijn voorzichtige antwoord.
Wheelie
Hij begint te vertellen over een persreis naar de regio’s Nord-Pas de Calais en Picardië, georganiseerd door het Frans Bureau voor Toerisme. Motor Magazine neemt hieraan deel met twee duurtestmotoren. Of ik misschien mee wil? Uh, jááá! Mijn hart maakt een wheelie!
Duurtest, puur natuur
De reis heeft als thema ‘Puur Natuur’. Dit behelst een verzorgd programma met wandelingen door de natuur, lunches, bezoekjes aan artisanale boerderijen met kaas of wijn, strandzeilen en heerlijke diners etc. We gaan op weg met twee testmotoren: de Kawasaki Z1000 en de Honda VFR1200F. Dit is zo cool!
Deze:
En deze:
Dus op 7 april met minimale bagage naar Frankrijk. Samen rijden, foto’s maken voor het magazine en bij thuiskomst (10 april) de ervaring in een reportage verwerken. Joehoe, ik heb een klus!
Vanochtend kreeg ik een mailtje van Mr. Motorblok dat het niet door gaat. Zonder uitleg.
Dat is een diepe, zeer diepe teleurstelling… 🙁
whaat, hoe kan dit nou! en zonder enig uitleg?
misschien gaat die hele reis wel gewoon niet door en komt er iets anders voor in de plek waar je gewoon mee mee kan?
Ik zou zeggen geef de moed niet op en bel deze beste meneer morgen gewoon effe
groetjes: irma
shit man, da’s balen, of ballen?
jammer voor je.
xx
dat deze vingerhoed de drolodeur verdragen mag.
janwillem
nou jaaaa
ja! bel m gewoon op… hallo zeg
Jee wat lullig voor jouw schat!!!
Dus toch een mannen wereld!!!!!
Kus greta
Muur, laat ze dr lekker in zakken!